Ralph Lauren, historien om tøj-hesten

Det hele startede med en rastløs ung mand fra Bronx i New York i 1967. Han havde, siden han var helt lille, elsket mode og alt hvad der havde med tøj at gøre, og besluttede sig i en tidlig alder for at gøre noget ved det og starte sit eget mærke. Hans eget navn – Ralph Lauren – lagde til grund derfor, og i de første par år blev drømmen udlevet ved at etablere og opbygge et velassorteret og mindst lige så velrenommeret slipsemærke, som endte med at få sin egen lille butik i det ikoniske New York-indkøbscenter Bloomingdale’s. Det var dog slet ikke nok for den unge Ralph, som hurtigt besluttede sig for at udbygge sit eksisterende brand med brede kollektioner med herre- og dametøj.

Lige fra starten målrettede han alle sine kollektioner til de klassiske overklasse-segmenter fra områderne nord for New York, som han så meget op til og mente, var de nemmeste at få til at betalte for hans tøj. En lang række af de ikoniske klassikere fra Polo Ralph Lauren er direkte resultater af denne tankegang, da netop den klassiske polo, striktrøje og lignende er direkte arv fra dengang, Ralph selv stod for at designe tøjet. Efter kort tid blev Ralph Lauren ganske kendt i de helt rigtige borgerlag, og det første skridt mod en fantastisk fremtid var hermed taget.

Siden dengang har Ralph Lauren med hård hånd udviklet og innoveret sit brand, som i dag er et af verdens hundrede mest kendte high end-mærker. Priserne er høje og kvaliteten lige så, men det helt skelsættende for Ralph Lauren er at fortsætte med at udvikle og overraske, selvom såvel de enkelte styles som farvevalget er stort set uændret. En af de barrierer som Ralph Lauren for nylig har brudt ned er det totalte forbud mod nethandel med brandets varer, og i dag kan man således sagtens købe sig til lækkert tøj fra Ralph Lauren udenfor de officielle forretninger online og ude i den virkelige verden.

Hvordan fremtiden vil arte sig for Ralph Lauren er svært at sige, men fortsættes linjen med de klassiske snit, den gode kvalitet og de høje priser, skal det gå meget galt før de trofaste high end-købegrupper vender næsen væk fra det i dag uomtvisteligt ikoniske brand. Sideløbende med de klassiske linjer vil Ralph Lauren dog uden tvivl forsøge at etablere indtægtskilder fra andre segmenter, hvilket blandt andet ses gennem sportsmærket RLX, der blev lanceret i starten af nullerne.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Ralph Lauren, historien om tøj-hesten, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *